- Typiske feil var at nettapotekene hadde feil informasjon om reseptfritt bruksområde eller dosering, eller at informasjon om viktige advarsler og forsiktighetsregler manglet, sier Pål Magnus Nordby, legemiddelinspektør i DMP.
Ved markedsføring av reseptfrie pakninger eller legemidler er det viktig
- at kundene forstår når de skal oppsøke lege, og
- at det fremgår klart av reklamen hvem som ikke skal bruke legemidlene som markedsføres.
Det er 17 nettapotek og 2 «klikk-og-hent» apotek i Norge.
I de tilfellene DMP oppdager ulovlig reklame blir apoteket varslet om vedtak om ulovlig reklame. Alle apotek hvor det ble funnet ulovlig reklame, rettet opp informasjonen på sine nettsider da feilene ble påpekt . DMP vedtar da at reklamen var ulovlig uten ytterligere pålegg eller sanksjoner. Vedtak i slike saker blir publisert på DMPs nettsider.
Reklame for reseptfrie legemidler til allmennheten
- er bare tillatt når legemidlene utelukkende anbefales mot sykdommer eller sykdomssymptomer som ikke krever undersøkelse eller behandling av lege eller tannlege.
- må inneholde informasjon som er nødvendig for riktig bruk av legemidlet, blant annet bruksområde og viktige forsiktighetsregler og advarsler.
- kan ikke antyde at virkningene av legemidlet er garantert, er uten bivirkninger eller bedre enn eller like god som annen behandling eller annet legemiddel.