Tilsyn og sanksjonsmuligheter
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
- : Noen språklige endringer. Fjernet avsnittet som het "tiltak".
Direktoratet for medisinske produkter skal overvåke og føre kontroll med reklame for legemidler. Tilsynet omfatter blant annet gjennomgang av skriftlig og digital reklame, kontroll av innsending av reklame, samt tilsyn med reklamemøter.
Innhold på siden
Hovedformål
Tilsynet skal bidra til å sikre:
-
Trygg bruk av legemidler
-
Etterlevelse av refusjonsreglene
DMPs tilsyn vil bli rettet mot utvalgte legemidler der vi tror faren for medisinsk feilbruk eller bruk utenfor godkjente refusjonsvilkår er størst.
Innsatsområder
DMPs tilsyn har særlig fokus på følgende:
-
Nye legemidler og legemidler som ikke har fått markedsføringstillatelse (prelansering)
-
Legemidler med bivirkningsproblematikk
-
Legemidler med refusjon (blå resept)
-
Legemidler som får endrede markedsvilkår (likeverdig bytte, trinnpris)
-
Reklame for bruksområder som ikke er godkjent
-
Bruk av opinionsledere i markedsføringen
Sanksjonsmuligheter
Ved brudd på reklamereglene - les om sanksjonsmulighetene.
Saksgang og publisering av rapporter etter tilsyn
I etterkant av tilsyn med industriens muntlige reklame overfor leger og helsepersonell skriver DMP en tilsynsrapport der innholdet i møtet er oppsummert. Hvis vi mener at firmaet har brutt regelverket i markedsføringen følges rapporten av et forhåndsvarsel.